متفاوت توقات شرعی افق مشهد اذان ظهر مشهدمقدس

متفاوت: توقات شرعی افق مشهد اذان ظهر مشهدمقدس خراسان رضوی

گت بلاگز افغانستان همسایگان نباید در امور داخلی افغانستان مداخله کنند ، افغانستان و کشور عزیز

هیچ یک از کشورها نباید به خود این اجازه را دهند که در پرسشها افغانستان دخالت کنند و باید به آرای مردم و حاکمیت ملی افغانستان و آنچه که ملت ها از آن پیروی می

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان گروه تحریریه سایت جوان، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران با اشاره روابط دو کشور کشور عزیزمان ایران و افغانستان گفتم که همواره در دنیا امروز و در منطقه، عنصرهای مخربی وجود دارند که تلاش می کنند روابط کشورها به خصوص کشورهای اسلامی و همسایگان دچار توقف و کندی شود و با معضلاتی مواجه شود و اجازه ندهند این گونه کشورها به خصوص مثل کشور عزیزمان ایران و افغانستان که دارای اشتراکات بسیاری هستند، بتوانند به عنوان دو کشور مستقل، همکاری های خود را توسعه بدهند.

وی تصریح کرد افغانستان امروز یک کشور مستقل است و حاکمیت خود را دارد، ما با نهایت احترام به این حاکمیت و مردم افغانستان با هر توقعی که داشته باشند، همکاری خواهیم کرد.

آقای بهرامی به سفر ظریف وزیر خارجه کشور عزیزمان ایران و توافقاتی که بین کابل پایتخت کشور عزیزمان ایران شد اشاره کرد و تصریح داشت: ما خواستیم که در وقت کوتاه تری به این تفاهمات برسیم و آنها را نهایی کنیم و آنچه که در کابل دیدیم و مشاهده کردیم نیز همین بود؛ یعنی اراده مورد نیاز جهت گسترش همکاری ها وجود دارد و امیدواریم این اراده و جدیتی که در کابل مشاهده کردیم، همچنان ادامه پیدا کند و شاهد جدیت و پشتکار دوستان افغانستانی خودمان جهت آماده کردن این تفاهمات و رسیدن به یک تفاهم نهایی جهت کار درازمدت و همیشگی باشیم.

همسایگان نباید در امور داخلی افغانستان مداخله کنند ، افغانستان و کشور عزیز

وی به روابط کابل ـ مسکو نیز اشاره کرد و گفت: روابط روسیه و افغانستان هم مهم هست؛ هم افغانستان جهت روسیه مهم است و هم شاید روسیه جهت افغانستان.

سخنگوی وزارت خارجه در گفتگو با خبرنگار آوا در پایتخت کشور عزیزمان ایران اظهار داشت: در واقع دولت مردان منطقه باید یاد بگیرند با اتکا به یک کشور و یک نگاه تک بعدی، نمی توانند پرسشها خودشان را جهت هر لحظه حل و فصل بکنند، و کشورهای خاص هم حاضر نیستند جهت هر لحظه جهت دولت ها هزینه و از آنها حمایت کنند، لذا کشورها باید یک روابط متوازن و متناسب باهم به خصوص در یک حوزه مشخص داشته باشند و اتکا به یک قدرت، به تنهایی کافی نیست؛ لذا باید یک روابط چندجانبه و همه جانبه بین کشورهای منطقه وجود داشته باشد و ما بتوانیم با تنظیم و سیاست گذاری مشخص و با حفظ استقلال، تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، به یک روابط مطلوب و متوازن برسیم و آن را اساس قرار دهیم تا یک منطقه عاری از تنش داشته باشیم.

وی در ادامه بیان داشت: در مورد افغانستان، اصولا مسأله تفاوت می کند، من فکر می کنم همه همسایگان باید از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان دفاع کنند، در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند و اجازه ندهند گروه های تروریستی در این منطقه رشد کنند.

بهرامی اظهار داشت: در افغانستان قطعا نباید اجازه داد تا گروه های تروریستی شکل بگیرند و بخواهند جهت مردم و دولت افغانستان مزاحمت ایجاد کنند.

هیچ یک از کشورها نباید به خود این اجازه را دهند که در پرسشها افغانستان دخالت کنند و باید به آرای مردم و حاکمیت ملی افغانستان و آنچه که ملت ها از آن پیروی می

سخنگوی وزارت خارجه کشور عزیزمان ایران گفت: مردم افغانستان به خاطر اشغالی که به وسیله شوروی سابق صورت گرفت و تحولات بعدی که اتفاق افتاد، دچار آلام و دردهای شدیدی شده است اند و ادامه این اوضاع ناجوانمردانه هست. باید همه آرزو و تلاش کنیم که افغانستان با حفظ استقلال خود، بدون دخالت دیگران و با همکاری های مشترک، در یک مسیر درست حرکت کند، با تروریسم مبارزه شود و فضایی جهت رشد و توسعه اقتصادی مهیا گردد. اگر افغانستان بتواند در مسیر توسعه اقتصادی قرار بگیرد، خود یک نوع مبارزه با تروریسم نیز خواهد بود.

وی به تحولات اخیر بین افغانستان و روسیه اشاره و علاوه کرد: در مورد افغانستان من فکر می کنم همه کشورهای منطقه، اگر با هر گروهی در تماس هستند، این باید با هماهنگی دولت مرکزی و در چارچوب منافع دولت افغانستان باشد و نباید به تنهایی در خصوص پرسشها افغانستان دخالت کرد. در این بین، اگر تماسی به دلایل پرسشها امنیتی و هر دلیلی دیگری، نیاز هست، باید با اطلاع و همکاری دولت افغانستان باشد.

بهرامی با بیان اینکه منافع یکسان و متقابل مبنای همکاری کشور عزیزمان ایران و افغانستان را مشخص می کند گفت: جهت ما، ایده آل این است افغانستانی که در کنار ما است و اشتراکات بسیاری با این کشور داریم، کشوری مستقل، قوی، باثبات و آرام باشد و در مسیر توسعه اقتصادی قرار بگیرد و افغانستان توسعه یافته، باثبات و آرام، قطعا به نفع کشور عزیزمان ایران هست. اگر روزی افغانستان به هم ریخته و آشفته و دچار آنارشیزم شود، و البته هر همسایه دیگر، قطعا به سود ما نخواهد بود. ما از سیاستی پیروی می کنیم که بر اساس آن، به دوستان و همسایگان خود کمک می کنیم تا بتوانند در یک اوضاع مطلوب قرار بگیرند؛ چون امنیت و ثبات در افغانستان، امنیت و ثبات در کشور عزیزمان ایران هم هست.

وی گفت: نقش اساسی، کلیدی و محوری، حاکمیت مستقل افغانستان هست، ما هرآنچه را که در رابطه با افغانستان، با آن کار داریم یا می بینیم، در واقع از چارچوب و از دریچه دولت و حاکمیت افغانستان عبور می کند و قصد مداخله و دخالت در مسایل داخلی افغانستان را نداریم.

قاسمی در ادامه گفتگو با خبرنگار صدای افغان در پایتخت کشور عزیزمان ایران تصریح کرد: هیچ کشور یا کشورهایی نباید به خود این اجازه را دهند که در پرسشها افغانستان دخالت کنند و باید به آرای مردم و حاکمیت ملی افغانستان و آنچه که ملت ها از آن پیروی می کنند و به آن علاقمند هستند، احترام گذاشت.

گفتگوی کامل خبرگزاری صدای افغان(آوا) در پایتخت کشور عزیزمان ایران با بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران

همسایگان نباید در امور داخلی افغانستان مداخله کنند ، افغانستان و کشور عزیز

سوال: بسیار تقدیر از شما که وقت تان را در اختیار ما قرار دادید. روز یک شنبه (۱۷ ثور) شاهد سفر دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران به افغانستان بودیم. قرار بود این سفر در ماه های پیش صورت بگیرد، ولی به تأخیر افتاد. نشانه از این سفر در شرایط کنونی تحولات افغانستان چه بوده و چه پرسشها عمده یی در آن مطرح شد؟

قاسمی: بسم الله الرحمن الرحیم. در مورد سفر آقای دکتر ظریف، با توجه به نوع روابط کشور عزیزمان ایران و افغانستان، همسایگی دو کشور، سوابق دیرینه و اشتراکاتی که بین دو ملت و دو کشور وجود دارد، هر لحظه در دستور کار ما تماس با دوستان افغانستانی بوده، است و خواهد بود و نیاز است هر از گاهی بنشینیم و صحبت کنیم.

مدتی بود که بحث سفر آقای داکتر ظریف به کابل مطرح بود، ولی به علت مشغله کاری و این که باید یک وقت مناسبی تنظیم می شد، سفر با کمی تأخیر انجام شد، ولی نهایتا خوشحالیم که این سفر صورت پذیرفت.

اهداف اولیه این سفر پرسشها و مباحث دوجانبه بود و بعد از آن طبیعتا جهت ما و دولت مردان افغانستان پرسشها منطقه ای مهم است که در این خصوص هم مشورت کنیم.

هیچ یک از کشورها نباید به خود این اجازه را دهند که در پرسشها افغانستان دخالت کنند و باید به آرای مردم و حاکمیت ملی افغانستان و آنچه که ملت ها از آن پیروی می

ما در حوزه روابط دوجانبه پرسشها زیادی جهت گفتن و شنیدن داریم. بین ما و دولت افغانستان مباحث زیادی وجود دارد که خلاصه وار می توان به آن اشاره کرد:

از مسأله امنیتی، مرزی، پرسشها زیست محیطی، آب، مبارزه با تروریسم، همکاری های اقتصادی و بازرگانی، مبارزه با مواد مخدر، بحث ترانزیت و راه، بحث چابهار و افغانستان و خیلی چیزهای دیگر که در واقع در دستور کار ما بود و باید یک چارچوب مشخصی جهت آنها تعیین می شد تا کارشناسان ما بتوانند کاری را که طی ماه های گذشته شروع کرده بودند، در نشست هایی که خواهند داشت، ادامه دهند.

به نظر من سفر آقای داکتر ظریف با توجه به ضیق وقت، یکی از سفرهای پربار، بافایده و موفق ارزیابی شده است هست. این سفر کمتر از یک روز بود، ولی دیدارهای زیادی انجام شد.

در ملاقات با آقای اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، تعداد زیادی از مقامات این کشور از جمله رییس اجرایی آقای عبدالله عبدالله، چند وزیر، مشاور امنیت ملی و تعداد دیگری حضور داشتند و در عین حال تعدادی از مقامات تصمیم ساز و تصمیم گیر از جانب کشور عزیزمان ایران نیز در این ملاقات حضور داشتند. از سوی دیگر، ملاقات جداگانه یی با آقای داکتر عبدالله صورت گرفت، ملاقاتی با مشاور امنیت ملی افغانستان و همچنین در حاشیه دیدارهای رسمی، دیداری با حامد کرزی صورت پذیرفت.

همسایگان نباید در امور داخلی افغانستان مداخله کنند ، افغانستان و کشور عزیز

در مجموع در سفر آقای داکتر ظریف، مباحث بسیار خوبی مطرح شد و استقبال خوبی از آن شد. من فکر می کنم که در این سفر و مباحثی که مطرح شد، در یک چارچوب کلی، تفاهم مورد نیاز جهت موضوعاتی که اشاره کردم و بعضی مباحث دیگر، وجود داشت و قرار شد که در ۵ کمیته، کارشناسان دو کشور در وقت های آینده، طی هفته ها تا چند ماه آینده، هرچه سریعتر بنشینند، مباحث را مجددا بررسی بکنند و ما در نهایت به یک روش برسیم؛ راهبردی مشخص در خصوص افغانستان و روابط دوجانبه، که مورد تفاهم مقامات دو کشور بود. در این زمینه، ما کارمان را به دنبال این سفر شروع کرده و دستورالعمل های مورد نیاز صادر شد.

وزارت امور خارجه پرسشها متفاوت را با ارگان های دیگر و دستگاه های زیربط پی گیری می کند تا بتوانیم در هر بخش که سریعتر به تفاهم برسیم، کمیته های دوجانبه اش را برگزار کنیم و همه منتظر یکدیگر نمانند.

ما در هر مرحله و موضوعی که آمادگی اولیه ایجاد می شود، تلاش می کنیم آن کار را جلو ببریم تا بتوانیم به سند راهبردی برسیم. این سندها می تواند یک سند راهبردی درازمدت جهت همکاری های دو کشور باشد.

سوال: قرار بود که در سال آخر حکومت آقای کرزی، یک سند همکاری های راهبردی بین دو کشور امضا شود، گفت وگوهایی هم صورت گرفته بود، ولی به حکومت بعدی ماند و قرار بود در نخستین سفر آقای اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به پایتخت کشور عزیزمان ایران امضا شود. ولی دیده می شود که در طول نزدیک به دو و نیم سال گذشته، این مسأله به فراموشی سپرده شده است و یا کار روی آن به کندی پیش می رود. آیا در طول این چند سال، با توجه به اهمیتی که گسترش روابط دو کشور در بخش های امنیتی، سیاسی و اقتصادی دارد، این سند سریعتر نهایی نشده است؟

قاسمی: به هر حال، همسایگی و همسایه بودن آداب خود را دارد، ولی اصول روابط خارجی و ارتباط خارجی از قواعد خاص خویش پیروی می کند. روابط همواره یک عنوان دوطرفه است و یک طرفه نیست و هر اتفاقی که می افتد، باید با خواست و اراده طرفین باشد، و وقت های مورد نیاز جهت طرفین جهت رسیدن به اشتراک نظر و نهایی کردن یک موضوع، به وجود بیاید.

به هر حال فکر می کنم شرایط مختلفی در این مدت وجود داشت که اجازه

. باید همه آرزو و تلاش کنیم که افغانستان با حفظ استقلال خود، بدون دخالت دیگران و با همکاری های مشترک، در یک مسیر درست حرکت کند، با تروریسم مبارزه شود و فضایی جهت رشد و توسعه اقتصادی مهیا گردد. اگر افغانستان بتواند در مسیر توسعه اقتصادی قرار بگیرد، خود یک نوع مبارزه با تروریسم نیز خواهد بود.

نداد این کار به صورت مورد نیاز پیش برود و نهایتا با کمی تأخیر، ما مجددا توانستیم درها را به روی بعضی مباحث و مذاکرات مان شروع کنیم. ولی به این معنا نبوده که تماس های ما قطع بوده و یا پی گیری نمی شده، بلکه ارتباطات بین دو کشور وجود داشته و روی پرسشها متفاوت بحث می شده است است.

آقای اشرف غنی در یک سال اخیر دو بار به پایتخت کشور عزیزمان ایران سفر کردند و مذاکراتی داشتند و نهایتا ما روابط دیپلماتیک و سیاسی خودمان را در سطح خوبی حفظ کردیم، ولی باید توجه کنیم که به رغم اراده و خواست دو طرف و دو کشور، همواره در دنیا امروز و در منطقه، عنصرهای مخربی وجود دارند که تلاش می کنند روابط کشورها به خصوص کشورهای اسلامی و همسایگان دچار توقف و کندی شود و با معضلاتی مواجه شود و اجازه ندهند این گونه کشورها به خصوص مثل کشور عزیزمان ایران و افغانستان که دارای اشتراکات بسیاری هستند، بتوانند به عنوان دو کشور مستقل، همکاری های خود را توسعه بدهند. ما باید همواره، چه امروز و چه در آینده، در این خصوص هوشیار باشیم و از روابط، از تاریخ، گذشته، ارتباط ملت ها، فرهنگ و زبان و بسیاری از اشتراکاتی که وجود داشته و قطعا جهت بعضی در منطقه خوش آیند نیست مواظبت کنیم و کشور عزیزمان ایران و افغانستان بتوانند در همه حوزه ها با سرعت مورد نیاز روابط را به پیش ببرند. با توجه به این نکات، باید با هوشیاری بسیار و دقیق پرسشها مان را دنبال بکنیم.

افغانستان امروز یک کشور مستقل است و حاکمیت خود را دارد، ما با نهایت احترام به این حاکمیت و مردم افغانستان با هر توقعی که داشته باشند، همکاری خواهیم کرد. به عنوان یک همسایه، همسایه ای که نمی توان آن را جابجا کرد، باید با یکدیگر زندگی و تعامل کرد و ما به خوبی به این مسأله واقف هستیم و روابط ما، روابط یک روز و دو روزه و کوتاه مدت نیست.

سوال: با توجه به سفر آقای ظریف به کابل و گفت وگوهای صورت گرفته، می توان این گونه برداشت کرد که یک عزم و اراده جدی به میان آمده که گفت وگوهای دو کشور یا سرعت پیش برود، به خصوص از جانب افغانستان و یک فصل تازه در روابط دو کشور گشوده شود؟

قاسمی: ما در سفر جناب آقای ظریف، یک بار دیگر عزم و اراده خودمان را نشان دادیم و مواضع خودمان را نسبت به افغانستان، حاکمیت و مردم این کشور، و نگاهی که به همکاری ها در حوزه های متفاوت داریم، اعلام کردیم.

این حوزه های همکاری، بسیار متنوع است و ما نیاز به کارهای کارشناسی بین کارشناسان دو کشور داریم.

همان طور که اشاره کردم، رسیدن به تفاهمات اولیه کمی وقت بر هست، ولی آنچه که در سفر آقای داکتر ظریف صورت گرفت و در موضوعاتی که به آن اشاره کردم، اراده مورد نیاز در دو طرف وجود دارد که بر این همکاری ها مهر تأیید گذاشتند، فقط در کوتاه مدت، باید روی مکانیزم های همکاری و چگونگی آن کار کنیم تا در بعضی از آنها بتوانیم به اسنادی جهت امضا برسیم.

ما خواستیم که در وقت کوتاه تری به این تفاهمات برسیم و آنها را نهایی بکنیم و آنچه که در کابل دیدیم و مشاهده کردیم نیز همین بود؛ یعنی اراده مورد نیاز جهت گسترش همکاری ها وجود دارد و امیدواریم این اراده و جدیتی که در کابل مشاهده کردیم، همچنان ادامه پیدا کند و شاهد جدیت و پشتکار دوستان افغانستانی خودمان جهت آماده کردن این تفاهمات و رسیدن به یک تفاهم نهایی جهت کار درازمدت و همیشگی باشیم.

سوال: روسیه در ماه های گذشته از رویکرد سیاست خارجی افغانستان به گونه یی ناراضی به نظر می رسید. بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان، این حکومت یک رابطه نزدیک را با روسیه ایجاد کرد، ولی با پر رنگ شدن نقش امریکا در مسأله افغانستان و توسعه روابط این دو کشور، اصلاح روابط با روسیه متوقف شد. این در حالی است که روسیه به علت نگرانی هایی که در مسأله افغانستان به خصوص بحث داعش دارد، افغانستان را به عنوان یک اولویت تازه سیاست خارجی خود تعریف کرده و از یک سو ارتباطاتی را با طالبان برقرار کرده و از سوی دیگر یک گفتمان منطقه یی را با حضور کشورهایی چون پاکستان، چین، کشور عزیزمان ایران و هند به راه انداخته هست. در نهایت، حکومت افغانستان مجبور شد بار دیگر روابط خود را با روسیه احیا سازد و حالا علاقمندی طرف افغانستان جهت توسعه روابط با جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران دیده می شود.

قاسمی: افغانستان و کشور عزیزمان ایران کشورهای اسلامی هستند، همانند سایر کشورهای منطقه. در این بین، به نظر من یک نگاه شیطنت آمیزی در سطح منطقه و حتی فرامنطقه وجود دارد تا روابط کشورهای اسلامی دوستانه و مستحکم نباشد و از طریق دخالت نیروهای بیگانه و یا ایجاد بحران این کشورها دچار پرسشها درونی باشند.

من دفاع و یا اظهارنظری در مورد نوع حکومت در این کشورها ندارم، ولی به هر حال اوضاع به گونه ای پیش رفته که به عنوان مثال شما امروز در کشور لیبیا یک نابسامانی و بی ثباتی را ملاحظه می کنید و مشخص نیست که چه آینده ای در انتظارش خواهد بود.

می شود به پرسشها سوریه توجه کرد و همین طور پرسشها عراق که امیدوارم با تلاش و همتی که دولت مرکزی این کشور دارد، بتواند در برابر پرسشها به خصوص مبارزه با تروریست های تکفیری موفق شود.

بحث یمن را هم داریم. یعنی به شکلی احساس می شود که زیرساخت کشورهای اسلامی دچار یک پروسه عمدی و آگاهانه خراب کارانه شده، ولی همه ما در منطقه باید به این عنوان توجه داشته باشیم که دشمنانی جهت دنیا اسلام وجود دارد که آنها علاقمند نیستند کشورهای مقتدر و نیرومند و با حاکمیت ملی و دموکراتیک به وجود بیاید و یا روی کار باشد، لذا باید در ابتدا به این اوضاع توجه بکنیم و آنچه که مسلم هست، این است که ما در مجموعه منطقه باید کمک کنیم تا روابط کشورها عادی بشود و اجازه ندهیم روابط کشورهای منطقه با یکدیگر ، دچار تنش های مجدد یا سردی شود.

فکر می کنم اگر از این قاعده پیروی کنیم و از این چارچوب نگاه نماییم، روابط روسیه و افغانستان هم مهم هست؛ هم افغانستان جهت روسیه مهم است و هم شاید روسیه جهت افغانستان.

در واقع دولت مردان منطقه باید یاد بگیرند با اتکا به یک کشور و یک نگاه تک بعدی، نمی توانند پرسشها خودشان را جهت هر لحظه حل و فصل بکنند، و کشورهای خاص هم حاضر نیستند جهت هر لحظه جهت دولت ها هزینه و از آنها حمایت کنند، لذا کشورها باید یک روابط متوازن و متناسب باهم به خصوص در یک حوزه مشخص داشته باشند و اتکا به یک قدرت، به تنهایی کافی نیست؛ لذا باید یک روابط چندجانبه و همه جانبه بین کشورهای منطقه وجود داشته باشد و به ما بتوانیم با تنظیم و سیاست گذاری مشخص و با حفظ استقلال، تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، به یک روابط مطلوب و متوازن برسیم و آن را اساس قرار دهیم تا یک منطقه عاری از تنش داشته باشیم.

منطقه ما در چند دهه گذشته به اندازه کافی شاهد تنش های بسیار بوده هست. اگر بخواهیم پرسشها امروز منطقه خود را ارزیابی کنیم، ناچاریم به حتی وقت اشغال افغانستان به وسیله شوروری سابق برگردیم.

برخی از مشکلاتی که امروز در منطقه ما وجود دارد، ناشی از گروه هایی است که تحت عنوان گروه های تکفیری و تروریستی در منطقه وجود دارند، ولی نه الزاما در افغانستان، بلکه در کل منطقه صحبت می کنم، ریشه های این گروه ها به غلط های قدرت ها در منطقه طی چند دهه گذشته برمی گردد.

با اشغال افغانستان به وسیله شوروی و تلاشی که به وسیله بعضی کشورها به عنوان مبارزه با اشغال گری شوروی صورت گرفت، نهایتا با هزینه و آموزش های ایدئولوژیک خاص، گروه هایی تشکیل شدند که بعد عوض کردن ماهیت و سیاست هم دادند و به نظر من، به دلایل مختلفی از مسیر خودشان منحرف شدند، تا جایی که امروز می شود گفت، نطفه هایی که در آن روزها گذاشته شد، امروز حاصل و یا ثمرش در گروه هایی مثل داعش و دیگران دیده می شود.

صدام حسین هشت سال به کشور عزیزمان ایران حمله کرد و یک جنگ نابرابر را بر ما تحمیل کرد، بعد از این که این جنگ تحمیلی آخر یافت، دیکتاتور عراق ناچار شد جهت بقای خود به کویت حمله کند و آن را اشغال نماید. بعد از این اشغال، جنگ خلیج فارس اول رخ داد.

بعد حمله به افغانستان را به وسیله امریکایی ها و حمله به عراق را در سال ۲۰۰۳ داریم. به دنبال عراق، در تحولات دیگری در درون منطقه اتفاق افتاد و بعضی با حمایت از گروه های اقلیت و تروریستی که از خارج سوریه به این کشور آمدند، به صورت یک جانبه و دلخواه تلاش کردند حکومت قانونی سوریه را سرنگون کنند و یا تحولاتی که در لیبیا اتفاق افتاد.

اگر امروز خود دولت های غربی بنشینند و کارنامه خودشان را مرور کنند، فکر می کنم بسیاری از اندیشمندان منصف دنیا غرب هم اذعان دارند که بعضی سیاست های آنها اشتباه بوده هست. حمایت همه جانبه و بی چون و آیا از اشغالگری رژیم صهیونیستی در منطقه و تحقیری که جوانان مسلمان به خصوص در کشورهای عربی شدند، آنها ناچار دست به یک سری تصویر العمل های مشخص زدند.

اگر شما به این تحولات توجه کنید، می بینید وضعیتی که امروز ایجاد شده، وضعیتی بسیار خطرناکی هست، و می طلبد که ما در مجموعه همسگایگان خود، و در مجموعه منطقه، یک نگاه چند جانبه، همه جانبه و عمیق نسبت به پرسشها و تحولات جهانی داشته باشیم و به خاطر داشته باشیم که هیچ کشوری وجود ندارد که به خاطر منافع دیگران، از منافع خودش بگذرد و یا منافع خودش را جهت دیگران هزینه بکند، حتما کشورها به دنبال منافع خودشان هستند و این منافع هم مقطعی است و درازمدت نیست، لذا اتکا به یک قدرت و یک کشور، جهت همه کشورها خطرناک است.

سوال: با توجه به نقشی که روسیه و همچنین جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در سوریه بازی کردند و روند تحولات و تعاملات قدرت را به نوعی عوض کردن دادند، فکر می کنید که این رویکرد در محور افغانستان هم شکل گرفته و یا در حال شکل گیری است و کشورهای منطقه می توانند تأثیرگذاری خودشان را نسبت به تحولات افغانستان داشته باشند؟

قاسمی: مقایسه خیلی جالبی نیست، یعنی وضعیتی که در سوریه اتفاق افتاده، مشابه افغانستان امروز نیست. یک سری گروه های تروریستی در سوریه تلاش کردند که به صورت یک جانبه حاکمیت ملی و دولتی که در این کشور مستقر بود را سرنگون کنند و نهایتا اوضاع جدیدی را ایجاد کنند، ولی کشورهای منطقه دچار خطای استراتژیک شدند، به این گروه ها کمک کردند و آنها را تسلیح و تفکرات ارزش را تقویت کردند، مرزهای خود را به روی این گروه ها باز کردند و به آنها آموزش دادند تا بتوانند یک دولت قانونی را در مدتی کوتاه در سوریه سرنگون کنند. در دنیا امروز این یک روش غلط و ناپسند و غیرقابل قبول است که یک گروه جهت یک ملت تصمیم و تعیین وظیفه کند.

سوال: ولی این تحولات به نوعی شاید بیان گر این مسأله باشد که کشورهای منطقه در حال نشان دادن این مسأله هستند که کاسه صبرشان در حال لبریز شدن است و دیگر نمی توانند نسبت به تحولات مهم منطقه بی تفاوت باشند؟

قاسمی: تحولاتی که در سوریه اتفاق افتاد و می توانست اتفاق بیافتد، باید کنترل می شد، باید با تروریسم به خاطر کل منطقه مبارزه می شد و اگر ما با تروریسم مقابله نمی کردیم گروه های تروریستی در سالیان گذشته می توانستند به آسانی حکومت را در دمشق به دست بگیرند، و ما به جای حکومت کنونی سوریه، حکومتی می داشتیم که در واقع حکومت داعش و گروه هایی نظیر داعش می بود، و می توانست به کل منطقه تسری پیدا کند و یک هرج و مرج و آنارشیسم را در کل منطقه به وجود بیاورد. بر این اساس، آنچه که اتفاق افتاد، درخواست کمک حکومت سوریه از بعضی کشورهای منطقه بود، از جمله جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران که به آنها جهت مبارزه با تروریزم کمک های مستشاری و مشاورتی بدهد. در نهایت، آنهایی که فکر می کردند ظرف چند ماه، می توانند دولت اسد را سرنگون کنند، دچار یک خطای استراتژیک شدند، ولی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران برخورد

در مورد افغانستان من فکر می کنم همه کشورهای منطقه، اگر با هر گروهی در تماس هستند، این باید با هماهنگی دولت مرکزی و در چارچوب منافع دولت افغانستان باشد و نباید به تنهایی در خصوص پرسشها افغانستان دخالت کرد. در این بین، اگر تماسی به دلایل پرسشها امنیتی و هر دلیلی دیگری، نیاز هست، باید با اطلاع و همکاری دولت افغانستان باشد.

دقیقی با عنوان داشت و می دانست که با یک اقلیت یا گروهی که از خارج از یک کشور حمایت می شوند، نمی توان حاکمیت را عوض کردن داد؛ لذا از روز نخست، اعتقاد ما در مسأله سوریه همان بود که امروز هست، یعنی مردم سوریه باید آینده خودشان را تعیین کنند و هیچ راه حل نظامی هم وجود ندارد، بلکه راه حل، راه حل سیاسی است و باید از طرق مسالمت آمیز باشد. مردم سوریه خود باید بنشینند و تصمیم بگیرند که چه می خواهند.

در مورد افغانستان، اصولا مسأله تفاوت می کند، من فکر می کنم همه همسایگان باید از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان دفاع کنند، در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند و اجازه ندهند گروه های تروریستی در این منطقه رشد کنند.

یک کار یکسان همه ما در منطقه و بعد در سطح جهان، مبارزه با تروریسمی است که متأسفانه شکل گرفته و این تنها جهت منطقه خطرناک نیست، بلکه تحولات چند سال گذشته نشان داد همه گروه های تروریستی که شاید تابعیت کشورهای غربی را هم داشته و تحت آموزش قرار گرفته و به سوریه آمده بودند، بعدا در خود کشورهای غربی ایجاد مزاحمت کردند، بعد تروریسم یک مسأله بین المللی و جدی هست، نه تنها مسأله کشور عزیزمان ایران و سوریه و نه حتی افغانستان. ما باید در یک اجماع جدی بین المللی و به خصوص منطقه ای، جهت ریشه کن کردن تروریسم همکاری کنیم.

در افغانستان قطعا نباید اجازه داد تا گروه های تروریستی شکل بگیرند و بخواهند جهت مردم و دولت افغانستان مزاحمت ایجاد کنند.

مردم افغانستان به خاطر اشغالی که به وسیله شوروی سابق صورت گرفت و تحولات بعدی که اتفاق افتاد، دچار آلام و دردهای شدیدی شده است اند و ادامه این اوضاع ناجوانمردانه هست. باید همه آرزو و تلاش کنیم که افغانستان با حفظ استقلال خود، بدون دخالت دیگران و با همکاری های مشترک، در یک مسیر درست حرکت کند، با تروریسم مبارزه شود و فضایی جهت رشد و توسعه اقتصادی مهیا گردد. اگر افغانستان بتواند در مسیر توسعه اقتصادی قرار بگیرد، خود یک نوع مبارزه با تروریسم نیز خواهد بود.

سوال: نگاه جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران به رویکردی که روسیه در مسأله افغانستان روی دست گرفته چیست؟ روسیه به علت نگرانی هایی که نسبت به حضور داعش در افغانستان دارد، ارتباطاتی را با طالبان برقرار کرده و از سوی دیگر گفت وگوهای منطقه یی را در مورد تحولات این کشور به راه انداخته است.

قاسمی: آنچه که من از سیاست های روسیه می فهمم، این است که این کشور اهداف مختلفی را در منطقه دنبال می کند، منافع خود را در منطقه دنبال می کند، و این طبیعی است که منافع خود را دنبال کند، ولی یک مسأله مهم را من در روسیه می بینم و آن، نگرانی است که این کشور مثل دیگران از بحث تروریسم در منطقه دارد و کاری که در سوریه انجام داد، یک بخش آن به نظر من مبارزه با تروریسم بود، آیا که اگر تروریسم در آن منطقه محدود و معدوم نمی شد، مثل یک میکروب به سایر نقاط سرایت می کرد و خود روسیه هم به دلایل متفاوت می توانست آسیب پذیر باشد، لذا روسیه با در یک همکاری همه جانبه در مبارزه با تروریسم حضور داشته و نقش خودش را در سوریه ایفا کرد.

در مورد افغانستان من فکر می کنم همه کشورهای منطقه، اگر با هر گروهی در تماس هستند، این باید با هماهنگی دولت مرکزی و در چارچوب منافع دولت افغانستان باشد و نباید به تنهایی در خصوص پرسشها افغانستان دخالت کرد. در این بین، اگر تماسی به دلایل پرسشها امنیتی و هر دلیلی دیگری، نیاز هست، باید با اطلاع و همکاری دولت افغانستان باشد.

سوال: نقشی که جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران می خواهد و می تواند در مورد مسأله افغانستان بازی کند، در حوزه پرسشها امنیتی و گفتگوهای صلح، چه نقشی است؟ حرف های آقای ظریف در کابل نشان داد که جمهوری اسلامی نسبت به تحولات امنیتی افغانستان و زیاد کردن فعالیت های تروریستی دلواپس هست. در نشست های چهارجانبه صلح افغانستان که با ناکامی مواجه شد، این مسأله همواره مطرح شده است بود که دیگر کشورهای منطقه چون کشور عزیزمان ایران نیز باید در محور تلاش ها جهت صلح در افغانستان دخیل باشند.

قاسمی: جایگاه و موقعیت کشور عزیزمان ایران مشخص است و فکر می کنم نگاه کلی کشور عزیزمان ایران در مورد پرسشها منطقه و کشورهای همسایه کاملا روشن هست. اولویت نخست ما در سیاست خارجی، کشورهای همسایه هستند، به خصوص کشورهایی مثل افغانستان که نهایتا با آنها از یک تاریخ یکسان برخوردار هستیم و به نوعی در حوزه تمدنی یکدیگر قرار می گیریم.

نگاه ما نسبت به کشورهای همسایه، یک نگاه مشارکتی هست، دقیقا مشارکتی هست، تا در چارچوب منافع یکسان و متقابل با کشورهای همسایه، بتوانیم با هم همکاری منصفانه و عادلانه داشته باشیم، این همکاری ها می تواند در چارچوب های متفاوت باشد، از حوزه امنیتی تا حوزه نظامی و اقتصادی و خیلی پرسشها دیگری که وجود دارد.

منافع یکسان و متقابل مبنای همکاری کشور عزیزمان ایران و افغانستان را مشخص می کند. جهت ما، ایده آل این است افغانستانی که در کنار ما است و اشتراکات بسیاری با این کشور داریم، کشوری مستقل، قوی، باثبات و آرام باشد و در مسیر توسعه اقتصادی قرار بگیرد و افغانستان توسعه یافته، باثبات و آرام، قطعا به نفع کشور عزیزمان ایران هست. اگر روزی افغانستان به هم ریخته و آشفته و دچار آنارشیزم شود، و البته هر همسایه دیگر، قطعا به سود ما نخواهد بود. ما از سیاستی پیروی می کنیم که بر اساس آن، به دوستان و همسایگان خود کمک می کنیم تا بتوانند در یک اوضاع مطلوب قرار بگیرند؛ چون امنیت و ثبات در افغانستان، امنیت و ثبات در کشور عزیزمان ایران هم هست.

سوال: جهت کمک به پرسشها امنیتی و صلح در افغانستان، سال گذشته سفیر کشور عزیزمان ایران در افغانستان، به دنبال اعلام ارتباط روسیه با طالبان، اعلام کرد که جمهوری اسلامی نیز ارتباطاتی دارد و اگر دولت افغانستان نیاز بداند، این کشور می تواند نقش مثبتی در محور گفتگوهای صلح افغانستان بازی کند. چه ظرفیت هایی وجود دارد که باید استفاده شود و آیا حکومت افغانستان این ظرفیت ها را نادیده می گیرد؟

قاسمی: آنچه که مسلم هست، نقش اساسی، کلیدی و محوری، حاکمیت مستقل افغانستان هست، ما هرآنچه را که در رابطه با افغانستان، با آن کار داریم یا می بینیم، در واقع از چارچوب و از دریچه دولت و حاکمیت افغانستان عبور می کند و قصد مداخله و دخالت در مسایل داخلی افغانستان را نداریم.

در مورد آنچه که شما از قول سفیر کشور عزیزمان ایران در افغانستان نقل می کنید، ما یک مرز طولانی با افغانستان داریم، مرزها و امنیت مرزها جهت کشورها مهم است و در مقاطعی ممکن است صحبت هایی هم به وسیله کشور عزیزمان ایران با بعضی گروه ها شده است باشد، ولی قطعا با اطلاع دولت افغانستان و با آگاهی آنها و در رابطه با بعضی پرسشها مرزی و امنیتی بوده است تا کمک گردد که مرزها امن تر باقی بمانند.

بحث مرز هم تنها بحث ما نیست، بلکه بحث دو طرف و دو کشور هست، اگر ما بتوانیم به هر شکلی، مرز را کنترل کنیم، سودش به نفع دولت افغانستان نیز است و به همین صورت اگر شما بتوانید در افغانستان مرزها را بهتر کنترل کنید، ما نیز سود خواهیم برد. ولی یک طرف هر لحظه نمی تواند جهت این که مرز را امن نگه دارد، هزینه کند، بلکه باید به وسیله دو طرف صورت بگیرد و ما خواهان این هستیم که دولت افغانستان این توانایی را داشته باشد و بتواند مرزهای خود با کشور عزیزمان ایران را مستحکم تر کند و این به نفع هر دو کشور است.

سوال: با توجه به صحبت های دکتر ظریف در کابل، دیده می شود که جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران به شدت نسبت به تحولات امنیتی افغانستان و زیاد کردن فعالیت گروه های تروریستی دلواپس هست. در سال ۲۰۱۵، هنگامی که نخستین نشانه های حضور داعش در افغانستان به ملاحظه رسید، در حوزه غرب افغانستان و نزدیکی با مرزهای جمهوری اسلامی بود که هرچند مجال گسترش فعالیت را پیدا نکرد و درگیری هایی میان طالبان محلی و داعش رخ داد، با وجود این که جبهه های فعالیت داعش در شرایط کنونی در حوزه شرق و شمال افغانستان هست، ولی ظرفیت هایی وجود دارد که داعش بار دیگر در غرب قدرت پیدا بکند، با در نظرگرفتن این که دو ولسوالی ولایت زابل در اختیار تروریستان خارجی و داعش قرار دارد، همچنین تحولات امنیتی در ولایت فراه به گونه دلواپس کننده یی پیش رفته هست. جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران چه نگرانی های جدی در این زمینه دارد؟

قاسمی: در سیر تحولات منطقه ای که به آن اشاره کردم، حوادثی اتفاق افتاد و تلاش های غلط و بی ربطی به وسیله بعضی کشورها چه در منطقه و چه بیرون از آن صورت پذیرفت تا تروریسم به این شکل بتواند مجددا در سطح منطقه عرض اندام کند، البته ابتدا در کشورهای خاصی فعالیت بکند و بتواند امکانات مالی و حتی نفرات داشته باشد. با توجه به آن سیاستی که اشاره کردم، کانون های مشخصی در منطقه و دنیا وجود دارد که علاقمند نیستند کشورهای اسلامی از ثبات و امنیت برخوردار شوند، این کانون ها با تربیت و ترویج و کمک به گروه های تکفیری و افراطی در منطقه و جذب آنها، تلاش می کنند ناآرامی را در منطقه گسترش دهند.

در ابتدا، مبارزه با این گروه ها به عزم جدی دولت ها و ملت های خود منطقه بستگی دارد تا با نشست های و مشورت های مشخص و همفکری و هم اندیشی، تلاش کنند. البته این در کوتاه مدت است و جهت درازمدت باید کارهای بیشتری صورت بگیرد و نیاز به توسعه همکاری های اقتصادی و ارتباطات تنگاتنگ کشورهای منطقه دارد که باید جهت آن هم تلاش کرد.

ولی نهایتا بحث حضور داعش و گروه های افراطی در منطقه بسیار جدی است و باید دلواپس آن بود. با توجه به این که داعش و گروه های افراطی در سوریه با شکست کامل مواجه شدند و در عراق هم تحت فشار هستند و ضربات سنگینی را مجبور شدند، این خطر وجود دارد که اینها مجبور به جابجایی شوند، به نقاط دیگری عزیمت بکنند و جاهای دیگر را آلوده، ناامن و بی ثبات کنند، لذا همه باید با هوشیاری و دقت در این خصوص تلاش کنیم و همکاری داشته باشیم و اجازه ندهیم این ها بتوانند از مخمصه یی که در عراق و سوریه در آن قرار گرفتند، بتوانند به نقاط دیگر منطقه جابجا شوند که یکی از این مناطق، می تواند بخش هایی از افغانستان و بعد حرکت به سمت بعضی نقاط آسیای میانه باشد که گاه گاهی در مورد آن شنیده می شود و باید جلوی آن را گرفت.

سوال: با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در امریکا و قبل از آن در دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، عنوان امریکا و نامزدان انتخاباتی این کشور در مورد افغانستان روشن نبود. با روی کار آمدن حکومت ترامپ هم این حکومت به تازگی مشورت هایی را با مقام های افغانستان و فرماندهان امریکایی در افغانستان شروع کرده اند تا به یک روش و سیاست تازه برسند. در این محور زیاد کردن نیروهای امریکایی قرار دارد. در عین حال، در سه هفته گذشته، امریکا از بزرگترین بمب غیرهسته یی خود جهت نشانه قرار دادن پایگاه های داعش در شرق افغانستان استفاده کرد. در کل، جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران سیاست های امریکا را بعد از روی کار آمدن ترامپ نسبت به مسأله افغانستان چگونه می بیند، به خصوص که امریکا در حال بازبینی سیاست گذشته خود در افغانستان است؟

قاسمی: در همه دنیا یک سری ابهامات وجود دارد، نه فقط در منطقه و کشورهایی که اطراف ما هستند. در اروپا هم اگر اندیشه های سیاست مداران و طیف های متفاوت احزاب را ببینیم، آنها هم با یک سردرگمی مواجه هستند، و یک سردرگمی جدی در خود آمریکا نیز وجود دارد. شعارهای زیادی در دوران انتخابات داده شده، بعد هم تکرار شده است و سپس به شکل های مختلفی عوض کردن مسیر داده، بنابراین باید در عمل دید که چه اتفاقی می افتد، صحبت های بسیاری وجود دارد ولی آنچه که در عمل اتفاق می افتد، می تواند ملاک ما باشد که عملا آمریکا چه سیاستی را دنبال می کند. یک چینش هایی در بعضی از بخش های حاکمیت امریکا صورت گرفته و رو به آخر است و در بعضی بخش ها هنوز این چینش ها و پست هایی که باید پر شود، تکمیل نشده و باید دید که این چینش ها به خصوص در حوزه سیاست

نقش اساسی، کلیدی و محوری، حاکمیت مستقل افغانستان هست، ما هرآنچه را که در رابطه با افغانستان، با آن کار داریم یا می بینیم، در واقع از چارچوب و از دریچه دولت و حاکمیت افغانستان عبور می کند و قصد مداخله و دخالت در مسایل داخلی افغانستان را نداریم.

خارجی چگونه انجام می شود و چه نگاهی در حوزه سیاست خارجی و پرسشها جهانی از اروپا گرفته تا امریکای لاتین، چین و روسیه و منطقه غرب آسیا خواهند داشت؛ لذا باید هنوز منتظر بود که ببینیم در واقع چه خواهد شد.

البته شنیده ها این است که دولت امریکا سیاست های تازه خود را در مورد افغانستان به زودی اعلام می کند و من اطلاعی از این سیاست ها ندارم که در چه سمت و سویی خواهد بود، ولی آنچه مسلم هست، باید به امریکایی ها گفت که تجربه های تلخ گذشته را مجددا در منطقه و افغانستان تجربه نکنند و افغانستان به عنوان یک کشور مستقل، باید بتواند روی پای خود، با امکانات خود و با همکاری های یکسان با همه جهان، به توسعه و رشد ادامه دهد.

هیچ کشور یا کشورهایی نباید به خود این اجازه را دهند که در پرسشها افغانستان دخالت کنند و باید به آرای مردم و حاکمیت ملی افغانستان و آنچه که ملت ها از آن پیروی می کنند و به آن علاقمند هستند، احترام گذاشت.

سوال: دیده می شود که در محور سیاست تازه امریکا، اعزام نیروهای زیاد به افغانستان قرار دارد، آیا امریکا با اعزام نیروهای زیاد می تواند به حل مسئله افغانستان کمک کند؟

قاسمی: آنچه که تجربه من هست، طی تحولات دو دهه گذشته، متأسفانه بعضی سیاست هایی که به وسیله امریکا در مورد بعضی کشورها اتخاذ شد، سیاست های غلطی بود، نه این که مرحمی بر زخم های این کشورها نبود، بلکه به گونه جنبش کننده و ایجادکنندة مشکلاتِ زیاد بود.

خیلی از پرسشها در منطقه ما، الزاما راهکار نظامی ندارد و باید با گفتگو، مشارکت، همکاری بین خود کشورهای منطقه و خود دولت ها با مردم شان، حل و فصل شود. این که مجددا ما به سمت نظامی گری و زیاد کردن نیروهای نظامی برویم، فکر می کنم عواقب بسیاری دارد که شاید جبران ناپذیر باشد و جهت مجموعه منطقه، امنیت را به همراه نیاورد، لذا در این مورد من فکر می کنم که ما باید از تجارب قبلی استفاده کنیم و آینده نگری هایی داشته باشیم که الزاما همه راهکارها، نمی تواند راهکاری های نظامی، سرباز و نیرو و تفنگ باشد.

سوال: محمداشرف غنی رییس جمهور در دیدار با آقای ظریف، از کشورها خواست که افغانستان را به عرصه مسابقه ها میان خود تبدیل نکنند. با توجه به اوج گیری مسابقه ها میان امریکا و روسیه و احتمال تأثیرگذاری منفی آن بر تحولات افغانستان، دید جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران نسبت به این مسابقه ها و مسأله افغانستان چیست؟

قاسمی: احترام به حاکمیت ارضی و تمامیت کشور و عدم مداخله در امور داخلی کشورهاست، باید یک اصل اساسی در نگاه همه کشورها به یکدیگر باشد، حالا چه کشورها قدرت بیشتری داشته باشند و چه کمتر، ولی این مسابقه ها نباید وجود داشته باشد و آثار خود را در کشوری مثل افغانستان داشته باشد. باید این گونه مسابقه ها را آخر داد و راه حل این کشورها هم مسابقه در این حوزه ها و حوزه هایی مثل افغانستان نیست.

سوال: با توجه به پیوستن گلبدین حکمتیار به روند صلح، خواست هایی از طالبان نیز مطرح شده است که با الگو گرفتن از حزب اسلامی، به روند صلح بپیوندند. شما با آمدن گلبدین حکمتیار چه چشم اندازی را اطراف صلح در افغانستان تصور می کنید؟ نقشی که پاکستان می تواند بازی کند، چیست؟ در حالی که تاکنون همکاری مورد نیاز را نداشته است؟ آقای ظریف قبل از سفر به افغانستان، از پاکستان دیدار کرده بود.

قاسمی: آنچه که دولت و مردم افغانستان بر آن تفاهم داشته باشند، موضوعی است که می تواند قابل قبول باشد، و هرآنچه غیر از این باشد، شکننده هست. آنچه که مردم می خواهند در نهایت اتفاق می افتد. ممکن است وقت بر و طولانی مدت بوده و خساراتی را به بار داشته باشد، ولی تصمیم گیرنده نهایی، مردم هستند و باید به آن احترام خاصی داشت.

همه باید با آگاهی تمام و مسئولیت بسیار تلاش کنند افراطی گری و افراط گرایی مجددا در کشوری مثل افغانستان شکل نگیرد و افغانستان در جایگاهی قرار بگیرد که دیگران نتوانند به هر شکلی در پرسشها داخلی آن مداخله کنند و باید مانع این کار شد، آیا که دیگران منافع خود را دنبال می کنند و بعید است که با یک نگاه دلسوزانه و از سر دوستی در کشوری مثل افغانستان هزینه کنند و منافع خود را نبینند. لذا باید یک هوشیاری و دقت مورد نیاز در همه زمینه ها جهت مبارزه با افراط گرایی، خشونت و تروریسم و اجازه ندادن به رشد مجدد این گروه ها وجود داشته باشد.

سوال: سه عنوان دیگر را در آخر می خواهم که بسیار کوتاه اشاره کنید. بحث آب، هر لحظه یکی از پرسشها مطرح در مذاکرات دو کشور بوده هست. حکومت افغانستان هم تأکید کرده که باید مذاکرات آب پیش برود و افغانستان متعهد به حقه آبه کشور عزیزمان ایران هست. ولی دیده می شود که کماکان بعضی اظهارنظرها و نگرانی هایی در این قسمت همچنان مطرح می شود. در این زمینه، نظر جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران چیست و چگونه می توان به یک توافق نهایی دست یافت؟

قاسمی: من وارد بحث کارشناسی آب نمی شوم، ولی به هر حال آب یکی از مباحثی است که بین دو کشور مطرح است و از گذشته نیز مطرح بوده هست. مسأله آب باید به شکل مرضی الطرفین و با تفاهم و گفت وگو حل و فصل شود و خوشبختانه در مذاکراتی که جناب آقای ظریف در کابل داشتند، در این خصوص هم تفاهم مورد نیاز به عمل آمده تا کمیته ای جهت این کار تشکیل شود و نهایتا در این خصوص، کارشناسان دو کشور مجددا عنوان را بحث کنند و بتوانیم به تفاهم برسیم.

واقعیت این است که ما مرز یکسان داریم و در این مرز می تواند انواع پرسشها از مواد مخدر، آب و پرسشها زیست محیطی و خیلی چیزهای دیگر وجود داشته باشد. ما باید در این خصوص حتما به تفاهم برسیم و نیاز است که یک کار کارشناسی دقیق صورت بگیرد.

فکر می کنم در این زمینه تفاهم داریم. در این میان، آنچه که دیگران مطرح می کنند، فکر می کنم قابل توجه نیست. آنچه که در حوزه پرسشها آب و چه در سایر حوزه ها، جهت ما مهم هست، چیز هایی است که دولت افغانستان به شکل رسمی مطرح می کند. فکر می کنم دولت افغانستان هم آنچه را که دولت کشور عزیزمان ایران به شکل رسمی اعلام می کند، باید ملاک کار خود قرار دهد.

در دو کشور مطبوعات آزاد، یک دموکراسی و نهایتا گروه های متفاوت اجتماعی و جامعه مدنی وجود دارد که ممکن است نظر های مختلفی را مطرح کنند. البته بعضی از آنها می تواند حرف خود افغانستانی ها نباشد و همان دخالت های بیجای دیگران باشد که نسبت به این پرسشها حساس بوده اند.

ولی آنچه که نهایتا تعیین کننده هست، چیزی است که بین کارشناسان و مقامات دو کشور تفاهم می شود و آنچه که دولت ها اعلام می کنند، نه گروه های مختلفی که در جامعه حضور دارند و می توانند اظهار کنند، آنها ملاک نیستند.

سوال: بحث دیگر، بحث مواد مخدر هست. آخرین گزارشی که شرکت ملل ارائه کرده، کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان ۴۰ درصد زیاد کردن یافته هست. با توجه به آسیب هایی که جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران از بحث مواد مخدر در افغانستان دارد، دید شما در مورد این زیاد کردن چیست؟

قاسمی: این عنوان نباید تنها مورد نگرانی ما باشد، بلکه باید مورد نگرانی دولت و مردم افغانستان و بقیه کشورهای منطقه و حتی کشورهای دنیا باشد. لذا باید جهت این معضل که متأسفانه آن طور که شما می فرمایید رو به رشد هست، راه حل هایی پیدا شود.

راه حل هایی در گذشته پیشنهاد و ارائه شد، ولی به نظر می رسد که این راه حل ها کافی نبوده و جوابگوی حل و فصل این معضل بزرگ نبوده هست. همه ما باید با یک عزم جدی تر، چه در منطقه و خارج از آن، اطراف این عنوان فکر کنیم و راه کارهایی را پیدا کنیم.

راه کارهایی در گذشته مطرح بوده، مثل کشت جایگزین و موارد دیگر که عملا نتوانسته موفقیت مورد نیاز را به دست بیاورد. فکر می کنم این مسأله یک بحث اساسی و مهم است که می تواند آینده افغانستان را با ابهامات و خطراتی به خصوص جهت نسل های بعدی مواجه کند. این موضوعی بسیار دلواپس کننده است و ما با حساسیت این عنوان را در افغانستان دنبال می کنیم.

سوال: و پرسش آخر، عنوان مهاجرین هست، دیده می شود که تعامل جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در بحث مهاجرین به صورت فزاینده در حال زیاد کردن بوده و حکومت افغانستان هم در این مورد اظهار سپاس کرده هست. در بحث مهاجرین، آخرین گفت وگوهایی که صورت گرفته، چه بوده و برنامه های جمهوری اسلامی در مورد مهاجرین، چه آنهایی که دارای مدرک معتبر اقامتی و چه آنهایی که بدون مدرک هستند، چیست؟

قاسمی: من ترجیح می دهم از مهمانان یاد بکنم، خواهران و برادران افغانستانی که در کشور عزیزمان ایران بودند و هستند و سالیان متمادی در اینجا زندگی می کنند. بسیاری از آنها دارای شناسامه، کارت و مدارک اقامتی هستند و بسیاری نیز نیستند، که آنها هم باید به یک سامان برسند.

ما علاقمند هستیم آنهایی که در کشور عزیزمان ایران هستند، از مجموع امکاناتی که جهت ما وجود دارد و اینجا هست، به خوبی استفاده کنند و دوران خوشی داشته باشند.

خوشحالم که خیلی از آنها در اینجا تحصیل می کنند، فارغ التحصیل می شوند و به افغانستان برمی گردند و حتی به کشورهای دیگر می روند و با موفقیت های بسیاری مواجه هستند. ولی به هر حال، عنوان این است که باید به آن سامان داد و آن را قانونمند کرد.

در واقع یکی از کمیته ها و مباحث مهمی که همواره بین دو کشور مطرح بوده، بحث در مورد این مهمانان و یا به تعبیر شما مهاجرین است.

سعی کلی حاکمیت، نظام و دولت کشور عزیزمان ایران این بوده که در حد امکان، برخورد مناسبی با اینها صورت بگیرد. البته گاه گاهی بعضی اخبار تلخ وجود داشته و اتفاقاتی بوده که البته در همه جا رخ می دهد، حتی در مورد خود شهروندان ایرانی و دیگر کشورها نیز اتفاق می افتد، ولی نهایتا تلاش ما این بوده که در اینجا با مهربانی و اخوت اسلامی با این برادران برخورد کنیم.

ما هر تصمیمی که بگیریم، در مشورت، تعامل و گفتگو با دولت افغانستان است و تلاش می کنیم جهت هر راهکاری، به یک منطق مشخص و منصفانه برسیم و از هرگونه اقدام تندخویانه و یا یک سویه پرهیز کنیم.

امیدوار هستیم که مهاجرین بتوانند شاهد یک افغانستان توسعه یافته و موفق باشند و روزی به سرزمین مادری ارزش برگردند. امیدواریم افغانستان در جایگاه مناسبی قرار بگیرد که این برادران و خواهران بتوانند به میل خود به کشور خودشان برگردند.

سوال: چه پرسشها جدیدی به خصوص در سفر آقای ظریف به کابل در مورد مهاجرین مطرح شده است است؟ بحث صدور پاسپورت های تازه و مسأله پاسپورت های قدیمی که از اعتبار مورد نیاز برخوردار نیستند و همچنین بحث سرشماری مهاجرینی که فاقد مدرک اقامتی هستند و به گفته مقامات سفارت افغانستان در تهران، تاهنوز تصمیمی در این مورد گرفته نشده است؟

قاسمی: این هم یکی از مسائلی است که بخشی از آن خوب انجام می شود و بخش دیگر آن ممکن است با مشکلاتی مواجه باشد، ولی نهایتا آنچه که مهم است در دستور کار دو دولت واقع شده است است جهت آن راهکاری پیدا شود.

در تفاهمات آقای ظریف در کابل هم بحث مهاجرین مطرح بوده و فکر می کنم در این زمینه بحث کارشناسی شروع شود و شاید بتوانیم در این مذاکرات به نقاط یکسان و راه حل هایی برسیم.

این عنوان کار راحت ای نیست و از پیچیدگی های بسیاری برخوردار هست. به خصوص با توجه به قوانین کشور ما که باید رعایت شود و خیلی پرسشها دیگر. ولی هیچ چیزی بدون راه حل نیست و مهم این است که ما تصمیم بگیریم و بنشینیم و صحبت بکنیم و در واقع یک راه حل را پی گیری کنیم.

امیدوارم هستم با سفر آقای دکتر ظریف به افغانستان و اراده ای که در دو طرف وجود داشته و دارد، این عنوان هم به سامان برسد و سامان خود را هرچه سریعتر پیدا کند.

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

عبارات مهم : ایران

واژه های کلیدی: ایران | اسلامی | همکاری | ایرانی | افغانستان | افغانستان | کشورهای دیگر | کشورهای عربی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog